Shirtsponsors van ADO door de jaren heen: van Japanners tot spijkerbroeken

Sinds begin jaren ’80 staat de KNVB shirtreclame toe. ADO Den Haag begon met het automerk Daihatsu en daarna werd het groen-geel gecombineerd met de meest uiteenlopende bedrijven, om uiteindelijk (voorlopig) bij de spijkerbroeken-fabrikant die ook het stadion van een naam voorzag uit te komen: Cars Jeans. Een terugblik.

Van lokale shoarmatent tot energieleverancier

Het beeld op de Nederlandse velden verandert razendsnel. In het amateurvoetbal wil de lokale shoarmatent nog wel eens zijn broodjes aanprijzen via het tricot van een kelderklasse-elftal, terwijl in de Eredivisie grote bedrijven opduiken. De hoogste afdeling heette zelf overigens een tijdje heel potsierlijk PTT Telecompetitie. Niet dat iedereen Keuken Kampioen Divisie nou zo’n mooie naam vindt, maar dat terzijde. Veel sponsornamen verdwijnen van de radar. En waar begin deze eeuw verzekeraars zoals DSW goed vertegenwoordigd zijn in het vaderlandse profvoetbal, geeft later menig energieleverancier acte de présence. Door de vrijgegeven energiemarkt kan de consument sinds 2004 zelf zijn energiebedrijf kiezen. Logische stap om dat ook op voetbalshirts te communiceren, dacht men, al ging deze trend aan ADO Den Haag voorbij.

Hans Verkerk Keukens

ADO Den Haag, tegenwoordig veelvuldig in het nieuws vanwege financiële rompslomp, start zoals gezegd in 1982 met het Japanse Daihatsu, om twee jaar later al voetballend het intussen ter ziele gegane Hotelplan aan te prijzen. Er waren kortstondige romances met niet zo tot de verbeelding sprekende bedrijfsnamen als Corsmit Direct Marketing, Favoriet Huurplan/Lease-plus, Doe Land Doe-het-zelfmarkt en het in 2003 failliet verklaarde Hans Verkerk Keukens.

Nieuw Stadion

De naamsverandering van FC Den Haag naar ADO Den Haag midden jaren ’90 ging gepaard met een lustrum waarin VHS op het shirt stond, niet van de videobanden maar onroerend goed. De opvolgers tussen 1999 en 2005 – Client Solutions, Solidium, JEB-koeriers en Hommerson Casino’s doen niet bijster veel belletjes rinkelen. Kyocera (2011-2012) wierp zich op als naamgever van het nieuwe ADO Den Haag Stadion, dat door de fans Aad Mansveld Stadion genoemd werd. Dat de officiële naam 7 jaar lang Kyocera Stadion was, daar had men lak aan. De zin “Was jij zaterdag nog in het Cars Jeans Stadion?”, naar de huidige naam, zal ook niet door veel supporters uitgesproken worden.

Eredivisie

In het tweede decennium van deze eeuw waren er verder nog twee korte periodes met sportscholen (Fit For Free en Basic Fit) voordat Cars Jeans een contract tekende tot en met 2022. Maar laten we in ieder geval hopen dat het financiële gedeelte snel afgehandeld wordt en, in welk shirt met welke sponsor dan ook, het groen-geel als de wiedeweerga terugkeert in de Eredivisie.

Lees verder