Het is zaterdag meer dan zomaar een competitiewedstrijd op Sportpark Het Hoge Land. Voor TOGB is het de laatste thuiswedstrijd van het seizoen in de Derde Divisie B. Een middag waarop sportieve ambitie hand in hand gaat met afscheid nemen. Trainer Jonathan Jonk en assistent Karam Mouchih staan voor het laatst namens TOGB langs de lijn in Berkel en Rodenrijs, terwijl ook een aantal spelers dat volgend seizoen elders actief is, afscheid neemt van het geel-zwart voor eigen publiek.
Tekst: Ron Fruining
TOGB heeft nog altijd alles om voor te spelen. De ploeg draait een sterk slot van de competitie en is nog in de race voor de hoogst mogelijke eindklassering én het hoogste puntenaantal ooit in de Derde Divisie B. De overwinning van afgelopen weekend bij Zwaluwen Vlaardingen (0-1) paste perfect in dat plaatje. Met een koele afronding noteerde Roy Claessen zijn eerste doelpunt voor TOGB 1 en bezorgde hij zijn ploeg drie belangrijke punten.
Afscheid met randje
Voor een aantal spelers wordt het mogelijk ook een emotionele middag. Finn Hooreman (foto) , die na dit seizoen de overstap maakt naar Barendrecht, kan helaas niet in actie komen. De spits is niet wedstrijdfit en tijdens zijn herstel is gebleken dat speelminuten simpelweg niet verantwoord zijn. Ook Adam Bensalah, volgend seizoen speler van FC Rijnvogels, is niet op tijd hersteld om nog één keer het geel-zwart aan te trekken. Hun afscheid zal dus vooral langs de zijlijn plaatsvinden, maar dat maakt het moment niet minder beladen. Wie er van de spelers die afscheid nemen in de basis zullen starten is nu nog onduidelijk. Ook hoe er door bestuur en supporters na de wedstrijd afscheid genomen wordt is nog niet bekend gemaakt. Eind mei zal er door staf en spelers op de eind BBQ stil worden gestaan bij het vertrek van spelers en staf.
Groene Ster móét
Tegenstander Groene Ster komt met een duidelijke opdracht naar Berkel en Rodenrijs. De Limburgers hebben de punten hard nodig in de strijd om de nacompetitie te ontlopen. Afgelopen weekend liet de ploeg uit Heerlen zien dat het niet van plan is zich zomaar neer te leggen bij een lastig slotprogramma. Tegen koploper Kloetinge nam Groene Ster brutaal de leiding, maar na negentig minuten stond er alsnog een 1-2 nederlaag op het scorebord. Het was typerend voor het seizoen van de Limburgers: bij vlagen sterk, maar te weinig rendement.
TOGB weet bovendien hoe het Groene Ster “pijn” kan doen. Eerder dit seizoen won de ploeg van Jonk in Heerlen met 0-1, een zakelijke zege die toen al liet zien dat TOGB moeilijk te kloppen is als het compact speelt en geduldig toeslaat. Dat recept leverde ook vorige week succes op in Vlaardingen en zal zaterdag opnieuw van stal worden gehaald.
Meer dan voetbal
Na het laatste fluitsignaal is het nog niet klaar op Het Hoge Land. De derde helft wordt muzikaal omlijst door zanger Hans Dorchain, waardoor spelers en supporters samen het seizoen kunnen afsluiten. Bovendien is de entree ook deze zaterdag gratis, een extra uitnodiging aan het publiek om het afscheid en de sportieve jacht op een mooie eindklassering van dichtbij mee te maken. Alles wijst erop dat het een middag wordt met meerdere verhaallijnen: afscheid, spanning en ambitie. TOGB wil het seizoen thuis passend afsluiten, Groene Ster móét. Dat maakt deze laatste thuiswedstrijd tot een duel met alles erop en eraan.













