Zeventien BVO’s starten met Slinger, een online tool om carpoolen onder supporters te stimuleren. Slinger koppelt autobestuurders aan elkaar die tegelijkertijd naar hetzelfde wedstrijd willen afreizen. De tool, ontwikkeld in samenwerking met KNVB Expertise, moet eraan bijdragen dat de ecologische footprint van het bezoeken van een wedstrijd in het betaald voetbal drastisch verminderd wordt. ADO Den Haag valt buiten de zeventien BVO’s die met Slinger gaan werken.
Een voetbalsupporter kan via Slinger als bestuurder een rit aanbieden. Daarbij geeft hij of zij aan voor welke wedstrijd dat is, hoeveel plekken er in de auto beschikbaar zijn en vanaf welke vertrekplaats de auto vertrekt. Vervolgens kunnen mensen die willen meerijden kijken of er vanaf hun vertrekplaats een rit wordt aangeboden. De tool bevat bovendien extra functies om een foto met elkaar te delen, benzine- en parkeerkosten te delen, op een gekozen plek af te spreken en nummers uit te wisselen. Vanuit het betaald voetbal gaan SC Cambuur, FC Eindhoven, Excelsior, Feyenoord, Fortuna Sittard, Go Ahead Eagles, FC Groningen, SC Heerenveen, Heracles Almelo, PSV, RKC Waalwijk, Sparta Rotterdam, FC Twente, FC Utrecht, FC Volendam en Willem II met Slinger werken op hun online platforms.
Slinger is gelanceerd in maart 2023 en heeft eerder samengewerkt met partijen als Lowlands, Bospop, Popronde, Pukkelpop, Mysteryland, Lago Lago en Concert at Sea. Tijdens de zomerperiode van 2023 werd hiermee 80.000 kilometer aan reisafstanden bespaard, wat gelijkstaat aan twee rondjes om de aarde.
(Bron: KNVB)