Terry Konings, voorzitter FC Skillz, schrijft ‘open brief’ aan KNVB-directeur

Terry Konings, voorzitter van FC Skillz schreef op zijn linkedIn een ‘open brief’ aan Jan Dirk van der Zee, directeur Amateurvoetbal bij de KNVB. Konings zet grote vraagtekens bij het mogelijk afschaffen van de buitenspelregel. Het is naar zijn mening geen oplossing voor het gezonder maken van het voetbal. Haaglanden Voetbal neemt hieronder de ‘open brief’ ook op.

𝑬𝒆𝒏 𝒐𝒑𝒆𝒏 𝒃𝒓𝒊𝒆𝒇 𝒂𝒂𝒏 𝑱𝒂𝒏 𝑫𝒊𝒓𝒌…

Beste Jan Dirk van der Zee,

U kent mij niet… Naja in die zin hebben we elkaar een aantal keer gezien en gegroet op de campus in Zeist én hebben we beiden toevalligerwijs gesproken op het OVIVI-congres vorig jaar zo ook in Zeist.

Een aantal jaar geleden heb ik een column geschreven genaamd ‘𝑯𝒆𝒕 𝑯𝒂𝒂𝒈𝒔 𝒂𝒎𝒂𝒕𝒆𝒖𝒓𝒗𝒐𝒆𝒕𝒃𝒂𝒍 𝒊𝒔 𝒛𝒊𝒆𝒌 𝒆𝒏 𝒉𝒆𝒆𝒇𝒕 𝒎𝒆𝒆𝒓 𝒅𝒂𝒏 𝒂𝒍𝒍𝒆𝒆𝒏 𝒆𝒆𝒏 𝒑𝒂𝒓𝒂𝒄𝒆𝒕𝒂𝒎𝒐𝒍 𝒏𝒐𝒅𝒊𝒈’. Op die dag was er in Den Haag sprake van een 𝐳𝐰𝐚𝐫𝐭𝐞 zaterdag waarbij er maar liefst 4 wedstrijden waren gestaakt waaronder één van de vereniging waar ik voorzitter van ben. Het schrijven van de column was voor mij een manier om mijn zorgen te uiten, maar daarin ook een reflectie te bieden van wat er op- en langs de velden speelt.

Zorgen als liefhebber van de (voetbal)sport, zorgen als voorzitter, maar ook zorgen als vader van een 12-jarige zoon, die voetbalt.

Gisteren werden de toch wel zorgwekkende cijfers gepubliceerd van de stijging van het aantal amateurwedstrijden dat door ‘wanordelijkheden’ is gestaakt. Met de cijfers werden mijn zorgen weer eens bevestigd.

Ik las daarbij ook, dat de KNVB overweegt om de buitenspelregel voor de lagere klassen af te schaffen. Ik citeer u en dit aldus het Algemeen Dagblad: “𝑰𝒌 𝒔𝒍𝒖𝒊𝒕 𝒏𝒊𝒆𝒕 𝒖𝒊𝒕 𝒅𝒂𝒕 𝒘𝒆 𝒐𝒐𝒊𝒕 𝒔𝒕𝒐𝒑𝒑𝒆𝒏 𝒎𝒆𝒕 𝒂𝒔𝒔𝒊𝒔𝒕𝒆𝒏𝒕-𝒔𝒄𝒉𝒆𝒊𝒅𝒔𝒓𝒆𝒄𝒉𝒕𝒆𝒓𝒔.”

Als ik zo vrij mag zijn Jan-Dirk, denk ik niet dat hierin de oplossing schuilt voor het gezonder maken van de (voetbal)sport. Sterker nog dat, dat ook hét signaal naar de buitenwereld moet zijn? Immers als werknemers stelselmatig te laat komen op het werk, dan is het ook niet aannemelijk om de begintijd af te schaffen zodat werknemers op het werk kunnen komen wanneer ze dit willen.

Vanuit mijn ervaringen als bestuurder en procesbegeleider bij diverse (zogeheten) risicoverenigingen, denk ik dat de oplossing vooral bij de verenigingen zélf ligt en dit vanuit de eigen verantwoordelijkheid. Het voetbal zijn we namelijk met elkaar en daarbij hebben we een gezamenlijke verantwoordelijkheid te dragen. Begrijp me niet verkeerd, Ik moedig de pijlers van de aanpak sportiviteit en respect alleen maar aan, maar de verenigingen moeten daarin wel de noodzaak zien, maar vooral voelen om verantwoordelijkheid te nemen en dat laatste gebeurt niet als we bijvoorbeeld buitenspel af zullen schaffen.

Als we dit met elkaar doen, dan kunnen we elkaar verantwoordelijk houden, want ik heb tot op heden het idee dat er nu vooral naar de KNVB wordt gekeken terwijl het antwoord bij de verenigingen ligt…

Wellicht, dat we elkaar weer een keer in Zeist treffen en dat het groeten zal leiden tot een gesprek onder het genot van een koffie.

Met sportieve groeten,

Een bezorgde bestuurder maar vooral liefhebber van het voetbal!