Gemeente Den Haag mist kans met ADO en stadion

Jaap de Groot, oud-chefsport van De Telegraaf, nu nog columnist voor onder meer Het Parool en BNR Nieuwsradio en eerder te gast in ons TV-programma Haaglanden Voetbal aan tafel, schreef een lezenwaardige column in Vastgoed Vizie.

Het is een trend om nieuwe stadions te benutten als vliegwiel voor het verhogen van de lokale economische waarde. Met de Johan Cruijff ArenA, de thuishaven van Ajax, als blauwdruk. In Amsterdam heeft een gemeentelijke bijdrage van 32 miljoen euro binnen 25 jaar geresulteerd in het economisch best renderende gebied van Nederland. Met jaarlijks 3.6 miljard euro draagt de vierkante kilometer rond het stadion het meeste bij aan de nationale economie.

Hoe zit dat met het Cars Jeans Stadion van ADO Den Haag? Wie de top 40 van de meest rendabele locaties van ons land bekijkt, ziet zes Haagse gebieden opdoemen, met de omgeving rond de ministeries en het Centraal Station (2.5 miljard euro) als vijfde het hoogste genoteerd. Daarna volgen Station Laan van NOI (15de/1.3 miljard), Binckhorst/Voorburg-West (18de/1.2 miljard), Stationsbuurt Rijswijk (34ste/964 miljoen), Laakhaven (35ste/963 miljoen) en Willemspark/Zeeheldenkwartier (37ste/927 miljoen).

Van het Forepark, waar het Cars Jeans Stadion alweer 15 jaar geleden is gebouwd, geen spoor. En blijkt dat er eigenlijk nooit sprake is geweest van een breed uit te voeren projectplan voor het nieuwe voetbalcomplex bij het Prins Clausplein. Rond de eeuwwisseling was de gemeente Den Haag vooral gefocust om ADO uit de bebouwde kom te krijgen. Het klassieke Zuiderpark Stadion was verworden tot een verzamelplaats van supportersrellen, die het leven in de omringende wijken steeds meer zou ontwrichten.

Een verlaten terrein in het bedrijfsgebied Forepark bood de gemeente uitkomst, waarna de door Ballast Nedam gebouwde thuishaven van ADO Den Haag (kosten 27 miljoen euro) op 28 juli 2007 door burgemeester Wim Deetman en sportwethouder Sander Dekker werd geopend.

Terwijl er aan de bouw van de ArenA een duidelijk economische visie ten grondslag lag, ontbrak die bij het nieuwe stadion van ADO Den Haag. Doelstelling was onder meer de revitalisering van de club, om zo het betaald voetbal in Den Haag weer duurzaam op het hoogste niveau terug te brengen. Verder het creëren van een belangrijke ontmoetingsplaats voor niet alleen de inwoners van Den Haag, ook voor ruim één miljoen mensen in regio Haaglanden.

Daar is eigenlijk alles mee gezegd. Bijna vijftien jaar lang wordt er in Forepark vooral gevoetbald, waarbij de gemeente als eigenaar het stadion en drie parkeerterreinen voor 1.030.500 euro per jaar aan ADO Den Haag verhuurd. Hoewel de club het complex commercieel mag exploiteren, stopt de teller bij 283.000 euro aan extra inkomsten via de huur aan Hommerson Casino Forepark en parkeergelden.

Ook het multifunctionele karakter wordt nauwelijks benut en blijft het bij het WK hockey in 2014 en een handvol concerten. Gezien de deplorabele staat waarin ADO Den Haag verkeert is de ronkende ambitie, om de capaciteit van het stadion van 15.000 op termijn naar 30.000 uit te breiden, dan ook ver weg. Terwijl rond de ArenA zich banken, theaters en multinationals hebben gevestigd, wordt het huidige Cars Jeans Stadion omringd door een bedrijvencomplex zoals vele anderen. Verder heeft een pas-de-deux tussen gemeente en stadion het Amsterdam Innovation Arena opgeleverd, waar ideeën en technologieën worden ontwikkeld voor oplossingen op het gebied van mobiliteit, bereikbaarheid, crowd management, leefbaarheid, veiligheid, duurzaamheid, digitalisering en de coronacrisis.

Het staat allemaal in schril contrast met de dynamiek binnen Forepark. Waar weliswaar een fraai stadion is gebouwd, maar niet goed over de inhoud is nagedacht.

Oh, oh, Den Haag.

Jaap de Groot
Sportjournalist

Lees verder